Wednesday, January 27, 2010

alhamdulillah...


hari nie aku blajar sesuatu yg cukup menyentuh hati..meresap jauh ke dalam ati nurani..berbual d ym dengan seseorg yg ckup aku hormati...membuatkan aku berasa betapa kerdilnya dri ini...betapa ceteknya pengetahuan aku tntg dunia n isinya serta kitab2 yg ada d muka bumi ini yg d tulis oleh ulama2 yg aku sendri kurg pasti namanya familiar or x...tdk termasuk ukhrawi...masya allah...

pada zaman pemerintahan islam
khalifah islam ingin menuntut ilmu dr imam malik..
dia suh imam malik dtg istana
nak tahu apa imam malik kata
imam malik kata
"ilmu itu didatangi bukan mendatangi"
kalau amirul mukminin nak menutut ilmu sila dtg kerumah saya..
bukan saya datang keistana

antara hati dan sabar...mane lg penting??
bgku..sabar...namun aku salah dalam mencari jawapan...
kerna...katanya...:...
hati yg utama dr sabar
knp???
penah dgr hadis ni
dalam tubuh bdn mnusia ada seketul dging..
kalau baik maka baiklah seluruhnya
kalau buruk maka buruklah seluruhnya
dan ketahuilah daging itu adalah hati..

tp..klau d kaitkan ant hati, sabar, akal n iman...mana lg penting???
akal
iman
hati
baru ikuti dgn sabar
kenapa akal???
kerana....akal digunakan untuk berfikir
dr akal kita dapat pelajari sesuatu..

unt huraikan tntg sabar..ada satu kitab..
nama kitab ni Riyadhus shalihin..
karangan imam an-nawawi..
dalam bahasa melayunya "taman2 org salih"
syarah kpd hadis2 sahih dan ayat al-quran..
imam nawawi kemukakan 29 hadis nak jelaskan apa itu sabar..
bab yg ketiga
bab yg pertama tntg ikhlas...berkaitan hati..
dalam kitab lain pun hadis atau tjuk juga adalah berkaitan hati..
jd try fokus kat hati..sabar penting tp dgn hati yg ikhlas, istiqomah..kita akan lebih tnang dalam apa jua keadaan..
kerana segala penyakit berpunca dr hati..

syaidina abu dardah pernah berkata..
"antara kefahaman seorng itu dia tahu sama ada imannya berkurang atau bertambah"
wallahualam.....

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...