Friday, March 19, 2010

pengalaman...




15/3/2010

hari nie dalam sejarah...seawal jam 7 pg aku sdh msk ke dalam dewan bersalin sebab mmg dlm jadual, tugas aku hari ini di dewan bersalin dan klinik obstetrik dan gynaecology...seawal 7 pg pon mmg dah ade orang yang bakal melahirkan...bidan, JM serta JMP ramai bergegas ke arah 1 katil..aku pon mnyibuk jgk...

saat tu aku nampak air ketuban dah pon pecah dan memancut2 atas katil...agak lame, si ibu meneran dan mata aku x lepas memandang kepala baby yang dah mula nampak..tp, si ibu mcm xde tenaga, kpala anak msk semula ke dalam...hilang d pandangan mata aku..aku mula rasa risau dan dlm hati mendoakan smoga ibu n anak 2 selamat walaupun aku x knl diowang..ibu itu teran lagi dalam beberapa kali, namun perkara yg sama berlaku..kepala anak keluar tp msk kembali namun msh dapat aku lihat dari luar..lame2, si ibu menggeleng perlahan...terlalu penat agaknye..petugas yg dalam proses menyambut kelahiran baby itu mengambil jemari si ibu dan meletakkannya di bahagia kepala si anak yg msh dalam perjuangan melihat dunia...si ibu kembali meneran dan tak lame lepas 2 baby itu pon lahir ke dunia...masya allah...betapa ssh, payah n sakitnya demi menghidupkan 1 nyawa dr alam rahim ke alam nyata ini...betapa sakit dan pedihnye si ibu...

nie kes pertama yg aku tgk dalam dewan bersalin...anak ke5 namun msh ssh..anak pertama pon aku ad tgk, sememangny terpaksa di koyakkan kerana mmg x ckup space baby nk lalu...ade jgk yg breech iaitu punggung baby dlu keluar...mmg kne cpt sbb xnk baby lemas...ade yg kembar laki n pompuan...hurmm

pengalaman mcm nie mengingatkan aku pd mama..mama x penah cite mcmna sshny aku nk lahir...mungkin die x nk bgga diri...mungkin xnk aku tawu kesusahan die...

mama, sue dtg cnie sbb mama...sue benti blaja dlu sbb mama...sue msk nurse sbb mama..diploma yang sue bakal dapat dlm masa 2 taun nnt pon sbb mama...sue nk jd anak yg taat pd mama sebelum ketaatan sue beralih pd insan bergelar suami... mama ttp num 1 dalam hati sue buat masa nie..sue nk bahagiakan mama..segalanya untuk mama...

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...